8.6.2010

Pornosta ja yhteiskunnasta


Pornotempauksen jälkimainingeissa minulta on useaan otteeseen pyydetty lähteitä pornoa koskeviin tutkimuksiin. Laitan tähän merkintään muutaman linkin aiheesta kiinnostuneille.


Kvantitatiivisen pornotutkimuksen kärkeä edustaa veteraaniseksologi Milton Diamondin review-tutkimus. Siinä kootaan tietoa useista pornoa sivuavista tutkimuksista ympäri maailmaa. Tutkimuksesta on myös julkaistu populaarimpi artikkeli The Scientist -lehdessä.

Pornon vaikutuksista väestötasolla on julkaistu kaksi puheenvuoroa, jotka esittävät, että pornon saatavuus vähentää seksuaalista väkivaltaa. Kyseessä on oikeustieteen professori Anthony D'Amaton sekä Todd Kendallin paperit. Näitä tuloksia on myös kritisoitu, mutta kriitikot ovat todenneet, että myöskään päinvastainen ei näyttäisi pitävän paikkaansa: pornon saatavuus ei lisää seksuaalirikoksia.

Yhteiskunnallisesti katsoen voisi todeta, että avoin seksuaalikulttuuri ja naisten tasa-arvoinen asema ovat merkittäviä tekijöitä seksuaalirikosten vähenemisessä. Tästä vihjaavat myös luvut, joiden mukaan maahanmuuttajat ovat yliedustettuina seksuaalirikostilastoissa. Ehkä seksuaalisen kaltoinkohtelun esiintyminen uskonnollisissa yhteisöissä kertoo myös jotakin siitä, millaista seksuaalisuutta tiukka seksuaalinormisto ja patriarkaalinen vallankäyttötraditio voivat tuottaa.

Nuorista puhuttaessa pornolla pelottelu nousee helposti pintaan. Äskettäin Iltalehden jutussa haastateltu feministisosiologi Michael Flood väitti, että pornoa katsovasta nuoresta tulee todennäköisemmin raiskaaja. Yhdysvaltain psykologiliiton jutussa otetaan asiaan paljon maltillisempi kanta, sillä olemassa olevat tutkimustulokset eivät anna aihetta niin suoraviivaisiin johtopäätöksiin kuin Flood esittää.

Mediatutkimuksen näkökulmasta tehdyn pornotutkimuksen kulmakivi on Linda Williamsin toimittama Porn Studies. Kannattaa myös tutustua kotimaiseen tutkimukseen, kuten Susanna Paasosen julkaisuihin sekä Pornoakatelmia-tutkimusprojektin artikkelikokoelmiin Pornoakatemia! sekä Jokapäiväinen pornomme.

Osmo Kontulan artikkeli pornosta Duodecimin Seksuaalisuus-kirjassa tarjoaa yleistietoa aiheesta seksologisen tutkimustiedon tukemana. David Loftuksen Watching Sex on oiva katsaus pornon käyttäjien mielenliikkeisiin. Pikakelaus uuden ajan pornohistoriaan löytyy täältä.

Filosofista ja räväkkää keskustelua pornosta tarjoaa seksin filosofian suurmies Alan Soble teoksessaan Pornography, Sex and Feminism. Teoksen ärpäkkäästä tyylistä kertoo esimerkiksi tämä kirja-arvio.

Käsittelen pornoa filosofiselta kantilta myös omissa kirjoituksissani. Kritisoin feminististä esineellistämisväitettä Wider Screen -verkkolehden artikkelissani. Lisää kirjoituksiani löytyy tästä blogista hakusanoilla porno ja pornoistuminen.

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Tästä vihjaavat myös luvut, joiden mukaan maahanmuuttajat ovat yliedustettuina seksuaalirikostilastoissa."

Tässä kannattaisi olla vähän tarkempi sillä kuten hesarin artikkelissa todetaan, niin demograafiset tekijät pitäisi ottaa huomioon ennen kuin tekee mitään johtopäätöksiä maahanmuuttajien rikoksista suhteessa muuhun väestöön.

Seksualisti kirjoitti...

Todellisia syitä maahanmuuttajien tekemiin seksuaalirikoksiin on selvitetty ja spekuloitu jo aika kauan. Itse tarkoitan tällä huomautuksella maahanmuuttajia sellaisista maista, joissa seksuaalikulttuuri on hyvin erilainen: normit ovat tiukat ja naisen asema heikko. Esimerkiksi somalit ja kurdit osuvat tähän kuvaukseen.

Yksi esitetty syy tällaisista kulttuureista tulevien tekemille seksuaalirikoksille on suomalaisen vapaamielisyyden väärintulkitseminen oikeutukseksi aggressiivisellekin seksuaaliselle lähestymiselle.

Valitettavasti aihe on sen verran kiperä poliittisesti, että kunnollista tutkimusta siitä ei ole saatavilla. On kuitenkin vaikea uskoa, että kulttuurisilla seksuaalinormeilla ja sukupuolikäsityksillä ei olisi mitään tekemistä asian kanssa.

Jos tätä lukevilta löytyy tietoa asiasta, niin kertokaa toki näkemyksenne!

Kärppä kirjoitti...

Maahanmuuttajien joukossa on jonkin verran ihmisiä joilla ei ole mitään aikomustakaan noudattaa minkään maan kulttuuria tai lakia. Osa näistä ihmisistä ovat entisiä sotilaita, rikollsia tai kumpaakin. Maissa missä ei ole kunnollista hallitusta, tai se on äärimmäisen korruptoitunut, tällaisia asioita on vaikea saada selville, etenkään Suomesta käsin.

Maahanmuuttajien joukossa pieni vähemmistö tekee suurimman osan rikoksista. Tämä sama koskee Suomalaista väestöä. En usko, että kovinkaan monen raiskauksen takana olisi kulttuurillinen väärinkäsitys. Kyllä aikuinen ihminen tietää, että seksiin ei saa ketään pakottaa.

Raiskaustahan pidetään väkivalta rikoksena, Suomessa siitä saa myös äärimmäisen olemattoman tuomion. Jos maassa oleminen on muutenkin kortilla ja mieli on tällaiseen tekoon taipuvainen, niin kynnys toteuttaa teko on varmasti matalampi kun ihmisellä joka haluaa oikeasti integroitua tähän ytheiskuntaan.

Ongelma on mielestäni erittäin monitahoinen ja hankala. Eikä siihen ole olemassa mitään yksinkertaista ratkaisua. Maahan pitäisi mielestäni ottaa ensisijaisesti ihmisiä joiden tavoitteena on intergroitua yhteiskuntaan mahdollisimman hyvin. Se jo itsessään luo tietynlaista turvaa.

Anonyymi kirjoitti...

Nyt taitaa ike liikkua jo laillisuuden rajamailla. Onneksi ei ollut vuotta nuorempi typy.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2191953

Mikko T kirjoitti...

Pakko taas kommentoida pornon ansaintalogiikkaan vedoten, että mielestäni porno ei ole niin kauan hyvä seksuaalikasvattava kuin pornon ansaintalogiikalle on olemassa psykologinen massoja liikuttava pohja.

Vaihda uimapukusi raamattuun olisi paljon parempi kampanja. Se auttaisi pääsemään eroon järjettömistä kulttuurisista estoista ja rantalukeminen antaisi arvokasta tietoa länsimaisten ihmisten psykopateettisuudesta.

Kärppä kirjoitti...

Tähän kohtaan täytyy vielä sanoa sen verran, että jostain syystä keskustelun keskipisteessä on harvoin kulttuureita joissa seksualisuus on suhteellisen "latenttia" meidän näkökulmastamme katsottuna ja myös perheellistymiseen tavoitteelista.

Sellaisia kulttuureita on kuitenkin suhteellisen paljon. Monissa näissä kulttuureissa ei ole mitään räjähdysmäistä raiskaus aaltoa tai taipumusta, myöskään silloin kun näiden kulttureiden edustajat liikkuvat maasta toiseen. Jostain syystä media pitää seksikkäänä ylläpitää keskustelua niistä kulttuureista joissa seksuaalisuus on "lantenttia" ja josta siitä koituu ilmeisiä ongelmia. Syy-yhteys on varmasti jossain määrin havaittavissa, mutta miksi sitten on niitä kulttureita joissa meno on yhtä kuivaa ja negatiivista rebound ilmiötä ei kuitenkaan ole havaittavissa?

Seksualisti kirjoitti...

Voisitko selittaa, mita kulttuureja tarkoitat ja miten maarittelet kulttuurin, jossa seksuaalisuus on latenttia? Ja onko jostakin saatavilla tarkkaa tietoa siita, millaisia normittamisen tapoja tai seksuaaliongelmia naissa kulttuureissa on?

(Pahoittelen skandien puutetta. Terveisia Lissabonista...)

Kärppä kirjoitti...

Tarkkaa tietoa en pysty tarjoamaan, koska en jaksa kaivaa tutkimuksia aiheesta, joita varmasti on varsin vähän. Tietoni perustuu tämän keskustelun tasolla ainakin tässä vaiheessa lähinnä keskusteluihin kulttuurin tutkijoiden ja ihmisten kanssa jotka ovat eläneet näissä kulttuureissa tai elää niissä.

Sellaisia kulttureita/kansanryhmiä edustanee pitkälti monet alkuperäiskansat joiden arkinen elämä usein ympäröivien olosutheidenkin vuoksi on suhteellisen kovaa. Muutamia mainitakseni niin esimerkiksi venäjän pohjoiset kansat, himalyan vuoristoa asuttavat kansat, mongolian tasankojen kansat, sademetsien alkuperäiskansat, aboriginaalit australiassa, lähi-idän nomadikansat jne.

Useimmat näistä kulttuureista elää myös hyvin uskonnollista/oman uskonsa värittämään elämää. Jostain syystä näissä kansoissa ei kuitenkaan esiinny mitenkään merkittävästi näitä negatiivisia ilmiöitä joista me länsimaalaiset tykkäämme mässäillä mediassa? Tosin eiköhän nämäkin kansat ole ennen pitkää pelkissä historian kirjoissa, kehityksen tieltä. Näin leikki mielisesti, niin pitäähän ihmisten saada vetää latexia päälleen ja juoda viskiä.

Mielestäni olisi myös kohtuullista painottaa, että suomessa ehdottoman valtaosan lasten hyväksikäytöistä (jotka paljastuvat), raiskauksista ja muista seksuaalirikoksista niin tekevät suomalaiset. Kaikki tämä ei tietysi pois sulje sitä, että on olemassa kulttuureita joissa naisten alistaminen ja lasten pahoinpiteleminen on jossain määrin jopa hyväksyttävää.

Tosin, tilastojamme katsellessa, niin olisi ehkä viisaampaa, ei välttämättä mielenkiintoisempaa niin käntää katse kotikentälle. Olisi mielenkiintoista tietää prosenttuaalisesti muuten, kuinka moni lapsen hyväksikäyttäjä tai raskaaja on tekoaan tehdessään ollut vahvasti uskossa?

Kärppä kirjoitti...

Kysyit myös mitä tarkoitin latentilla, tässä yhteydessä viittasin sillä lähinnä seksuaalisuuden esiintymiseen kulttuurissa. Meillä esimerkiksi on ihan ok, että joku nainen levittää haarjoaan päiväkotilasten edessä R-kioskin hyllyllä, kun toisessa ääripäässä pukeudutaan burkhaan, että ei viestitetä mitään seksuaalisuutteen liittyvää.

On siis olemassa kulttuureita, joissa seksuaalisuus ei ole niin keskeisessä asemassa, kun mitä se esimerkiksi on kahdessa edellisessä esittämässäni ääripäässä.

Seksualisti kirjoitti...

En valitettavasti ole niin hyvin perillä seksuaalisuuden antropologiasta kuin haluaisin, mutta haluan kuitenkin hieman ongelmatisoida esittämääsi näkemystä "latentin seksuaalisuuden kulttuureista".

Eri kulttuureissa normitetaan seksuaalisuutta varsin erilaisin tavoin. Se, että emme tunnista ensi silmäyksellä seksuaalisuuteen liittyviä kulttuurisia rakenteita, ei tarkoita, etteikö niitä olisi. On myös kulttuureja, joissa on ns. luontevia tabuja, eli kaikki sujuu näennäisen luontevasti siihen asti kunnes eteen tulee kriisi tai poikkeava tilanne, jolloin ainoa toimintatapa saattaa olla esimerkiksi tappaminen, karkoittaminen tai raju noitatohtorin käsittely. Tällainen kulttuuri on vain näennäisesti latentti seksuaalisuuden suhteen.

Toisaalta mainitsemasi kulttuuripiirit (länsimaat, fundis-islam) ovat kummatkin pitkälti samaa alkuperää seksuaalinormistoltaan. Ehkä näissä kulttuuripiireissä seksuaalisuuden ilmaisemiseen liittyvät ongelmat ovat juuri seksuaalikielteisen uskontoperinteen tuotetta. Länsimaissa liberalismin tuore perinne on tuottanut vastareaktiota seksuaalisuuden tukahduttamiselle, kun taas monissa islamilaisissa yhteisöissä tukahduttamispolitiikasta pidetään kiivaasti kiinni. Tämä on toki varsin karkea erottelu; kumpikin kulttuuripiiri on hyvin moninainen ja uskonnon merkitys vaihtelee maittain ja yhteisöittäin.

Ja voipi olla, että sellaista luontevan mutkatonta seksuaalista olemisen tapaa, jota tunnut kaipaavan, ei ole lopulta olemassa lainkaan. Seksuaalisuus on vahva ihmistä liikuttava voima ja aiheuttanee eritasoisia konflikteja yhteisössä kuin yhteisössä. Seksuaalisuuden evoluutiopsykologia kallistuu vahvasti tällaisiin tulkintoihin. Tarvitaan jotakin aivan uudenlaista seksuaalikulttuuria, jotta kilpailusta, mustasukkaisuudesta ja vahvasta normittamisesta päästäisiin eroon.

Kärppä kirjoitti...

"Ja voipi olla, että sellaista luontevan mutkatonta seksuaalista olemisen tapaa, jota tunnut kaipaavan, ei ole lopulta olemassa lainkaan. Seksuaalisuus on vahva ihmistä liikuttava voima ja aiheuttanee eritasoisia konflikteja yhteisössä kuin yhteisössä. Seksuaalisuuden evoluutiopsykologia kallistuu vahvasti tällaisiin tulkintoihin. Tarvitaan jotakin aivan uudenlaista seksuaalikulttuuria, jotta kilpailusta, mustasukkaisuudesta ja vahvasta normittamisesta päästäisiin eroon."

En ole alan asiantuntija kuten sinä olet, mutta en näe mitään mutkatonta seksuaalisuuden olemisen tapaa tai tilaa. Henkilökohtaisesti katson, että ihminen on psyykkisesti sen verran "epäkypsä" (paremman termin puuttuessa), että toimimme toisinaan/usein impulsiivisesti tunteittemme johdattelemina hyvinkin lyhytnäköisesti. Luonteva oleminen, sekusaalikulttuurin jonkinlainen vallankumous vaatisi sellaista "kypsyyttä" (edelleen paremman termin puuttuessa), että en pidä sitä tällä hetkellä mitenkään realistisena. Ehkä sellainen ei ole koskaan mahdollista laajamittaisesti ihmisten parissa, en tiedä.

Pointtini koko tämän thredin kommentoimiseen oli lähinnä se, että media tuo jatkuvasti julki negatiivisessa valossa maahanmuttajien seksuaalista käyttäytymistä. Mielestäni sitä potaskaa pitää vähän kriittisesti suodattaa, vaikka ongelmia toki on ja niitä pitää myös rakentavasti ja totuudenmukaisesti tarkastella.