1.4.2010

Roskakirjallisuutta?


Texasin ateistiopiskelijat tempaisivat ja järjestivät "
vaihda raamattusi pornoon" -kampanjan. Kampanjan tunnuslauseena oli "smut for smut", jonka voinee vapaasti kääntää "vaihda törkysi törkyyn". Kampanjan nokkamiehen perustelut vaihtokampanjalle olivat jotakuinkin seuraavat: Raamattu on ikivanhoihin uskomuksiin perustuva tekstikokoelma, joka sisältää runsaasti väkivaltaa ja vihaa, epäeettisiä elämänohjeita ja naisten alistamista. Porno on näistä kahdesta pienempi paha.

Vaikka itse en luonnehtisi Raamattua tai pornoa töryksi, ymmärrän hyvin tempaisun kantavan idean. Raamatulla on lyöty päähän lukemattomia sen oppeihin sopeutumattomia ihmisiä historian saatossa. Samaa tapahtuu runsain mitoin nykyisinkin. Erityisesti seksuaalivähemmistöt ja seksuaalisesti avomieliset ihmiset ovat kiihkouskovaisten silmittömän vihan kohteena.

Tässä mielessä Raamattu todella edustaa roskakirjallisuuden klassikkoa, joka turmiollisine vaikutteineen ylittää Mein Kampfin mennen tullen. Raamatun ja "raamatullisten" vihanpurkausten kohdalla ongelma on siinä, että ne nähdään osana uskontojen aluetta, jota pidetään yleisesti itsessään arvokkaana ja tärkeänä asiana. Tällöin myös sisällöiltään arveluttavat uskomukset saavat osansa uskonnon nauttimasta suojasta.

Uskonnon varjolla räyhäävä moralisti saa paljon enemmän anteeksi kuin vaikkapa aggressiivinen pornon puolestapuhuja. Landolat raikaa toreilla ja jeesuslippuja heilutellaan festareilla. Mitenkähän kävisi pornosaarnaajalle Kolmen sepän patsaalla? Tai Hustlerin sponsoroimalle nuortentilaisuudelle, jossa jaetaan aiheeseen liittyvää kirjallista materiaalia?

Uskonnot ovat olleet seksuaalisen vapauden toteutumisen jarruna joka käänteessä. Raamattua käytetään perusteena ahdasmielisyydelle, naisten alistamiselle ja homovihalle. Tämä on koko ajan nähtävillä kirkon arjessa. Vilkaiskaapa vaikka arkkipiispaehdokkaiden lausuntoja tai Marja-Sisko Aallon saamaa kohtelua. Uskonnolliset yhteisöt ja perheet tuottavat valtavasti seksuaalihäiriöitä ja otollista maaperää seksuaaliselle väkivallalle.

Milton Diamondin viimeisimpien tutkimusten mukaan porno on ollut länsimaisissa yhteiskunnissa vastalääkettä tällaiselle kehitykselle. Pornon saatavuuden ja käytön lisääntyminen on ollut useissa maissa indikaattori seksuaalisen vapaamielisyyden ja suvaitsevaisuuden määrälle. Seksuaalirikokset ovat vähentyneet tai pysyneet ennallaan pornon määrän lisääntyessä. Tämän valossa texasilaisten vaihtokampanja vaikuttaa hyvin perustellulta.

Seksuaalisesti vapaamielinen ja avoin ihminen ei turvaudu väkivaltaan tai hyväksikäyttöön purkaessaan turhautumiaan - hän painaa playta ja alkaa tumputtamaan.

***

PS Kiinnostaisiko jotakuta lähteä toteuttamaan vastaavaa vaihtotempausta Suomessa? Itseäni moinen kulttuurihäiriköinti kutkuttaisi kovasti...

11 kommenttia:

Lunacy kirjoitti...

Ehdottomasti vastaava tempaus Suomeenkin!

oceansoul kirjoitti...

^ Jep!

Nanna kirjoitti...

Minä kanssa!

Panu kirjoitti...

Liian latteaa. Suomessa seksivihamielisyyden vaarallisin lähde ovat feministit. Suosittelen tempausta "lahjoita pornoa feministille".

Anonyymi kirjoitti...

Se vaan, että raamattu on hyvin kirjoitettu, paikoin jopa runoutta; kun taas kuvallinen porno on huonosti tehtyä, sanallinen porno joskus hyvää. Vika ei ole raamatussa, vaan raamattua käyttävissä ihmisissä, kun taas itse pornossa on vikaa, käyttäjissä ei.

Suomessa seksivihamielisyyden vaarallisin lähde ovat panut, Suositan tempausta "lahjoita pornotarina panuille".

Panu kirjoitti...

Anonyymille tiedoksi, että olen julkaissut mm. pornotarinoita sisältävän iirinkielisen proosaniteen Irlannissa viime vuonna. ;)

Panu kirjoitti...

http://plaza.fi/ajassa/kolinaa-panuhuoneesta/porno-on-hyvaksi

Seksualisti kirjoitti...

Anonyymi, sanoisin, että sekä Raamatun että pornon tuottamat haitat johtuvat pitkälti niiden käyttäjien teoista.

Suurena erona tässä on se, että porno on hyvin monimuotoinen median ala. Pornosta on siis aika vaikea sanoa mitään yleistä. Raamattu sen sijaan on yksi teos, johon projisoidaan lukuisia eri tulkintoja.

Itse olen Raamatusta sitä mieltä, että siihen pitäisi suhtautua eepoksena muiden eeposten tapaan. Sitä on yhtä turha käyttää sitovien elämänohjeiden lähteenä kuin Eddaa tai Beowulfia. Tässä mielessä Raamattu on siis satukirja muiden joukossa.

Toinen kysymys on se, onko Raamattu hyvää kirjallisuutta. Se sisältää kauheaa jaarittelua, puuduttavia luetteloita, vihanlietsontaa ja poliittista propagandaa. Se on kokoelma erilaisia ja eri motiiveista syntyneitä ikivanhoja tekstejä.

Minusta kiinnostavaa on se, että Raamatun tekstikokoelman nykyiseen muotoon kanonisoineet henkilöt sisällyttivät siihen valtavan paljon ainesta väkivallan ja sorron oikeuttamiseen. Sellaiset valinnat olivat varmasti käytännöllisiä silloisen reaalipolitiikan välineinä, mutta vasta nyt valistuneempina aikoina näemme näiden valintojen kauheat seuraukset.

Eepoksena Raamattu on osa ihmisten kulttuurista perintöä, mutta muilla tavoin kyse ei ole missään mielessä "hyvästä kirjasta".

Anonyymi kirjoitti...

Pornoa voidaan lukea yhtä lailla monella tavalla "softiksesta hardcoreen" kuin Raamattuakin. AIka harvoin julkisestikaan pistetään ketään lukemaan niitä verta ja suolenpätkiä -osioita Vanhasta testamentista. Yleisesti ottaen kieltäydytään mun mielestä muutenkaan muistamasta, e, ttä vielä 100 vuotta sitten kuolemanrangaistuskin oli arkipäivää ja sopi ihmisten oikeudentajuun erinomaisesti - että Jeesuskin oli jeppe muiden joukossa siinä suhteessa. Ja sotakirjoja luetaan muutenkin huvikseen, pahiksia saa silpoa ja teurastaa ihan nii paljo kun huvittaa, myös naisia. Mitä pahaa sitten on pornossa? Kauheeta, siitä saattais saada positiivisia viboja, jos niitä sitten joku saattais haluta enemmän kuin kotigeimejä, tai että saattais itsekin löytää itsestään jotain uutta tai muuta kuin kulisseihin sopii? En kiellä eteikö hard core voikin olla valkoisen orjakaupan tulosta ja onhan sitä lapsipornoakin.. Mutta vaippamainokset on yleisesti ottaen hellyyttäviä, esimerkiksi, ja taas nainen suihkussa on sitten alistamista. Kumma, että arkipäiväinen asia voi saada hirveät mittasuhteet. Tosiaan, suurin ja kamalin asia on varmaan se, että siitä joku vois vahingossa nauttia ihan jopa heteromeinigissä. Seksinhän pitää olla perkele luterilaista paatosta ja suoritusta, ettei vahingossakaan tekis mieli muuten kun lapsia vääntäessä..

Harza kirjoitti...

Raamatusta sen verran, että Loch Nessin hirviöstä ja Ufoista on enemmän näyttöä, mutta niihin suhtaudutaan huomattavasti epäilevämmin kuin raamattuun. No tuosta aiheesta on kirjoitettu biljoona sivua, että antaa olla. Tempaus asiaa olisi hyvä pohtia niin, että "vastustaja" riisutaan aseista. Tiedämme, että syyttämällä tai kohdistamalla jokin epäkohta tiettyyn ihmisryhmään, saamme aikaan pelkästään ristiriitoja, mikä ei vie asiaa eteenpäin. Huonoimmassa tapauksessa se voi saada aikaan niin paljon vastavoimia, että tilanne saattaa jopa huonota aikaisempaan verrattuna. Jos jättäisimme syyttelyn pois ja ottaisimme esimerkiksi seksuaaliset vääryydet/epäkohdat teemaksi ja kohdistaisimme ongelman omiin tunteisiimme, miten me sen koemme, niin niitä ei voi kukaan kyseenalaistaa. Näillä keinoin ihmiset pakotetaan pohtimaan asiaa omalta kannaltaan, eivätkä he voi käyttää aseena aina niin helppoa loan heittämistä takaisin, koska ketään ei syytetä mistään. Tommilla vois olla tähän hyviä ideoita!

Anonyymi kirjoitti...

Totta helvetissä!