5.4.2008

Lisää pornoistumisesta

Riina Karjalainen kommentoi Hesarissa (29.3.) kirjoitustani seksikkyyden julkisesta esiintuomisesta. Hänen mukaansa median pornoistumisella on haitallisia vaikutuksia lapsiin ja nuoriin. Haluan kitkeä muutamia väärinkäsityksen taimia. Karjalaisen mukaan lapset eivät saa tutustua omaan seksuaalisuuteensa rauhassa, vaan seksuaalisuudelle on luotu jo valmiiksi vahvoja normeja. Hän vihjaa nostalgisesti, että ennen asiat olivat paremmin.

On kuitenkin vaikea perustella, että seksuaalikulttuurin muutos olisi itsessään paha asia. Teini-ikäisten pyrkimys näyttää haluttavilta voidaan tulkita ihanteiden verkkoon takertumisena, mutta yhtä hyvin kyse voi olla mahdollisuuksista, jotka syntyvät perinteisten seksuaalinormien rauetessa.

Eivätkä mediassa esiintyvät ihanteet edes ole niin kapeita kuin usein väitetään. Nuorilla on valinnan mahdollisuuksia: jotkut ryhtyvät jäljittelemään helppoja roolimalleja, toiset suuntaavat johonkin lukuisista alakulttuureista. Nuoret kokeilevat siipiään yhä suoremmin ja avoimemmin. Tätä paheksutaan milloin irc-gallerian paljastavien kuvien takia, milloin sukupuolitautien lisääntymisen vuoksi.

Ihmiskuvaamme liittyvät erilaiset ihanteet - kuten seksikkyys, haluttavuus ja kauneus – ovat monimutkaisen kulttuurihistorian tuotetta. Niiden rakentuminen ja muuttuminen tapahtuu kehämäisesti medioiden kanssa: ihmisten ihanteet ja odotukset vaikuttavat medioihin, ja medioiden esittämät ihanteet puolestaan vaikuttavan ihmisiin. Kauppakorkeakoulun tutkijoiden mukaan mainoksiin osataan suhtautua kriittisesti, joten suoria syy-seuraussuhteita on turha ruveta vetämään. Lisää täällä.

Pornografian näkeminen pahan arkkivastustajan roolissa on konservatiivisen retoriikan älyllinen kömmähdys. Ahtaita ulkonäköihanteita tuottaa pikemminkin voiton tavoittelu. Seksikkyyttä käytetään mainoksissa myynnin edistämiseen, ja voittojen takaamiseksi mainostajat pelaavat varman päälle. Normien rikkominen on vierasta kaupankäynnille.

Huvittavinta pornon naiskuvan syyttelyssä on se, että pornomaailmasta löytyy kannattajakuntansa erilaisille naisihanteille. Pornon alalajeissa on oma paikkansa nuorille, vanhoille, hoikille ja pulskille – eli haluttavina nähdään myös ne vartalot, jotka eivät mainoksiin kelpaa."

Näkisin mielelläni ulkonäköön ja seksuaalisuuteen liittyvät ihanteet nykyistä monipuolisimpina. Suhtaudun myös varauksella tapaan, jolla seksikkyyttä käytetään myynnin edistämiseen esimerkiksi mainoksissa ja musiikkialalla. En kuitenkaan kannata moralismia, joka näkee seksuaalikulttuurin muutoksen itsessään pahana ja pyrkii etsimään sille helppoa syntipukkia milloin mistäkin hatarin perustein pahaksi leimatusta ilmiöstä.

4 kommenttia:

Anu kirjoitti...

Minä kannattaisin myös ihannekuvien monipuolistumista.

Suurin ongelma hoikkien, vähäpukeisten, seksikkäissä asennoissa poseeraavien naisten käyttämisessä mainoksissa ja muussa mediakuvastossa ei ole minun mielestäni se seksikkyys, vaan se että ne antavat hyvin yksipuolisen kuvan ihmisille (varsinkin kehittymättömän identiteetin omaaville lapsille ja nuorille) siitä, minkä näköinen pitää olla, että näyttää hyvältä ja on seksikäs = haluttava muiden silmissä, ihailun kohteena jne.

Musiikkivideomaailma on vielä pahempi. Pyllyään r'n'b -videoilla pyörittävät mallityttöset ja tietyn muotin mukaan stailatut laulajattaret ovat nuorten (ja vanhempienkin) ihailun kohteena: he ovat julkkiksia, ihailtuja, palvottuja, seksikkäitä, eli sellaiselta kannattaa näyttää.

Onneksi on myös ajattelevia nuoria, järkeviä lapsia ja heitä neuvovia älykkäitä aikuisia. Onneksi on alakulttuureita. Onneksi on mediakritiikkiä ja keskustelua.

Anonyymi kirjoitti...

Isoin ongelma pornoistumisessa on se, että se pistää pojat ja tytöt puhumaan eri kieltä. Kaikki pojat katsovat oikeaa pornoa, mutta suurin osa tytöistä näkee pornon estetiikkaa vain mainoksissa, musiikkivideoissa jne.

Tytöt pukeutuvat kuin pornostarat koska saavat mallit normaalista mediasta. Pojat taas tulkitsevat tyttöjen pukeutumista pornon pohjalta. Tyttö keimailee saadakseen hyväksyntää ja huomiota ja poika kuvittelee tytön haluavan metrin kyrpää peräsuoleen ja nieluun.

Yllä mainittu ei päde ainoastaan lapsiin vaan myös nuoriin aikuisiin. Monet asuksuaalit naiset pukeutuvat pornon mallien mukaan tajuamatta yhtään mitä viestivät. Seksuaalisemmat ihmiset taas ymmärtävät mitä viestivät ja viestivät vain tarkoitusperiensä mukaan.

Anonyymi kirjoitti...

Ratkaisu: omat pornot tytöille.

Mikko T kirjoitti...

Heitänpä kommentin tänne vanhaan ketjuun. Äsken kaupassa käydessä huomasin, että täällä Genevessä, sveitsiläisessä lintukodossa, on bordellien mainoksia kadunvarsilla. Siistejä ei-pornoisia bordellimainoksia siellä pornoisten H&M-mainosten seassa. En oikein tiedä miten pitää suhteuttaa toisiinsa pornoiset vaatemainokset ja ei-pornoiset bordellimainokset.

Samoin joskus hymyilytti bussissa olevat brassi-vahausmainokset: "Nyt karvat pois puoleen hitaan".

Täytyy sanoa, että mielestäni Suomen pitäisi ottaa oppia Euroopasta eikä Amerikasta. Porno siis pois katukuvasta ja aidot asiat tilalle.