2.11.2009

Pornoradio raikaa


Pornokeskustelua YLE Radio 1:ssä tiistaiaamuna klo 9-10. Paikalla allekirjoittanut, seksuaaliterapeutti Paula Ruotsalainen Vantaan seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksesta ja isäntänä Markku Heikkinen, joka on mm. Poikien bisnes -pornodokkarin ohjaaja.

Markun keloja radio-ohjelman aiheesta löytyy täältä.

8 kommenttia:

Sanna kirjoitti...

Hei,

et saanut ajamillesi mielipiteille kyllä minkäänlaista mainosta käyttäytymällä huonosti radiossa. Mitä tahansa nainen, joka oli samassa haastattelussa, oli sanomassa, aloit puhua ja torpata hänen sanomisiaan ennen hän ehti sanoa asiaansa edes loppuun. En voi välttyä ajatukselta, että röyhkeä käytöksesi on yhteydessä pornon kuluttamiseen. Pornossahan toisen huomioon ottaminen ei ole se päällimmäinen ajatus..

Seksualisti kirjoitti...

Röyhkeä käytös? Paula sai ohjelmassa runsaasti aikaa omien mielipiteidensä esittämiseen. Puutuin asiaan vain silloin, kun mielipiteet olivat joko perusteettomia yleistyksiä tai virheellistä tietoa.

Tiukka keskustelu ja pornon kuluttaminen eivät ole missään suhteessa toisiinsa. Kyse on sinun ennakkoluulostasi.

Seksualisti kirjoitti...

Linkki ohjelman mp-versioon löytyy täältä, kunhan laittavat ylellä sen toimimaan.

Mikko T kirjoitti...

Kuuntelin keskustelun äsken ja jotenkin ihmetytti, ettei siinä juurikaan puhuttu pornon kieroutuneista fyysisestä nautinnosta irti olevista sukupuolirooleista.

Esillä ollut pornon peräaukkokeskeisyys on mielestäni hyvä esimerkki siitä, että miten porno arvottaa miehen suhteessa naiseen. Pornossa miehen peräaukko on pyhää aluetta, johon saa koskea korkeintaan kielellä ja jonka penetroimisesta saa korkeintaan esittää vitsejä tuskainen ilme kasvoillaan.

Perinteisesti pornossa naisen peräaukko on esitetty miehen nautintoa maksivoivana "kireänä aukkona". Aluksi pornossa riitti, että mies sai käyttää myös sitä aukkoa. Nykypornossa peräaukko ei esiinny enää "tiukkana aukkona", vaan jonkinlaisena paikkana, jota mielivaltaisesti venyttelemällä osoitetaan naisen paikka merkityksettömänä subjektina seksiaktissa. Sanot tietenkin, että porno on fantasiaa. Ihmettelen, että miksi nykymiesten ykkösfantasia on jopa oman fyysisen nautinnon kustannuksella tapahtuva toisen runteleminen?

Jos nyt vastaat, että monet tykkäävät peräaukon venyttelystä, niin sitten kysyn, että miksi sitten pornossa ei tarjota tasa-arvoista peräaukon venyttelyä? Miksi pornon miehet eivät saa naisen siroa nyrkkiä ahteriinsa, jos se kerran on niin ihanaa?

Ja kun hypätään pornon fantasiamaailmasta tosielämään, ihmettelen, että miksi pojat vaativat tyttöystäviltään anaaliseksiä, mutta eivät kuitenkaan mene ensitreffeille strap-on dildon kanssa?

Ettei porno sitten vaan kuitenkin ruokkisi kristillis-muhamettilaisen kulttuurin asenteita, seksuaalisen nautinnon ja vapautumisen sijasta?

Seksualisti kirjoitti...

Mikko T,
eihän tässä tarvitse mitään vastata, kun keskustelu sujuu siellä noin hyvin! ;o)

Pari huomiota: Tuohon "porno on fantasiaa" -kohtaan sanoisin, että usein fantasian tarkoituksena on mehustella jollakin sellaisella, jota ei itse ole tarkoituskaan kokea. Fantasia kiihottaa katsottuna. Tuollaisest venytytsjutut ovat siis eräänlaisia sirkustemppuja.

Jotkut toki myös pitävät perseen venyttelystä, mutta luulen että tämä joukko on melko pieni. Tällaisia "kovempia" akteja tekeviä pornolafkoja ei kuitenkaan ole valtavia määriä. Kyllä edelleen suurin osa anaaliseksipätkistä on aika tavallista vääntöä - venyttely on oma nurkkauksensa ja väitän, että sen rooli valtavirrassa on osittain sirkusmainen "voi vittu kattokaa nyt tota persettä".

Pornossa on toki myös miesten perseiden venyttelyä, fistausta ja strap-on panoja. Nämä ovat kuitenkin marginaalia, niin kuin lienevät vastaavat aktit kotosallakin toteutettuna.

Siinä olet ihan oikeassa, että ei porno ole päässyt mihinkään perinteisistä miesten ja naisten rooleista seksissä. Tässä mielessä porno on kaiken bisneksen tapaan konservatiivista: sitä tuotetaan, mikä myy - tai minkä oletetaan vetoavan stereotyyppiseen kuluttajaan.

Lisähuomautus: On kyllä junttia vaatia anaaliseksiä. Siihen pitää viekoitella peräaukon tuntoherkimpien alueiden vastustamattomalla koskettelulla!

Mikko T kirjoitti...

"sitä tuotetaan, mikä myy - tai minkä oletetaan vetoavan stereotyyppiseen kuluttajaan."

Nykytaloudessa markkinointi on tarpeiden luomista. Pornoa markkinoidaan luomalla uudenlaisia tarpeita. Luotu tarve ei kutenkaan ole suoraan tarve ostaa tietyn laista pornoa, vaan ensisijaisesti kokea tietynlaista seksiä. Mitä todennäköisemmin luotu tarve on konfliktissa todellisen seksielämän kanssa, sitä todennäköisemmin tarve kanavoituu pornon ostamiseen.

Pornon itse itseään myyvä markkinointimekanismi siis perustuu konfliktien luomiseen ihmisten parisuhteissa.

Mielestäni on jotenkin surullista, että stereotyyppisen pornonkuluttajan suurin fantasia on peräaukon penetrointi, ja että stereotyyppisissä kodeissa riidellään peräsuolen käyttötarkoituksista. Mielestäni olisi hauskempaa, että ihmiset vain olisivat rennosti, nussisivat, eivätkä riitelisi siitä mitä kaikkea seksin pitää sisältää, jotta se on yhtä tyydyttävää kuin mielikuvien naapurin matilla ja maijalla.

Jenti kirjoitti...

Juuri tuo pornon "kammottava" anaalikeskeisyys on ollut minusta hyvin kiehtova argumentti. Jos vähääkään tutustuu seksuaalihistoriaan, huomaa että ihmiskunta on osannut läpi aikojen harrastaa anaaliseksiä, niin heterot kuin homotkin, ja mitä ilmeisimmin useimmiten myös hyvin paljon molempia osapuolia tyydyttävästi.

Se, mitä porno asiaan on ehkä lisännyt, on useamman ihmisen tietoisuus siitä että sitä on olemassa muuallakin kuin "pervojen" keskuudessa, ja sen seurauksena uteliaisuuden kokeilla itse.

Syntyy tosiaankin ristiriitatilanne, jos toinen suhteen osapuolista haluaa kokeilla, toinen ei, mutta tämä ei eettisellä tasolla eroa olleelisesti mistään muustakaan kokeilunhalun erosta puolisoiden välisessä seksissä. Ongelman voi toki yrittää ratkoa pysyvästi esim. hakeutumalla neitseellisinä avioliittoon ihan oma-aloitteisesti ja pitämällä sitten silmät kiinni (kun ei ole vertailukohtia eikä ulkoisia "pahoja" virikkeitä, on helpompi tyytyä siihen mitä saa), mutta se on vain väline rajata uteliaisuutta pois.

Porno tarjoaa niin paljon anaalia, koska se myy. Se kiinnostaa, mutta sitä ei monille kotona ole mahdollista kokeilla/harjoittaa, joten markkinat ovat valmiina. Oman näkemykseni mukaan valtavirtaporno (joka pitää aina erottaa ekploitaatiopornosta - ei ole olemassa yhtä "pornoa") tekee juuri tätä: Se tarjoaa illuusion helposta seksistä, jossa kaikki sujuu loistavasti. Naiset ovat kauniita, miehillä on isot kyrvät jotka seisovat aina, kukaan ei valita päänsärkyä, kaikki haluavat kokeilla kaikkea samaa kuin toisetkin osallistujat, oli se sitten anaali tai vaikkapa valtaleikit.

On toki paljon pornoa joka hyväksikäyttää kohteitaan ja tekijöitään, ja minä itsekin pidän sitä vastenmielisenä. Valtavirtaporno kuitenkin tarjoaa aivan toisenlaisen naiskuvan - ei esinettä, vaan aktiivisen osallistujan, joka on aina valmis seksiin kenen tahansa viehättävän ihmisen kanssa, mihin aukkoon tahansa, ilman mitään emotionaalisia sitoumuksia. Eli pornon nainen on "alistettu" juuri siihen seksuaalikäyttäytymiseen jota stereotyyppisesti odotetaan jokaiselta länsimaiselta mieheltä.

Tämä on se helppousfantasia jolla porno myy: Kahden (tai useamman) haluiltaan (muka) samanlaisen ihmisen seksuaalinen kohtaaminen.

Mikko T kirjoitti...

Nimen omaan Jenti. Kuitenkin koska porno on käytännössä ainoa foorumi, joka tuo seksin monimuotoisuuden muidenkin kuin "pervojen" tietoisuuteen, monet "normaalit" asiat saavat ikävän porno-stigman.

Nykyään esimerkiksi peräaukkoon ja siemennesteeseen liittyvät asiat ovat noloja koska niistä tulee automaattisesti mieleen, että "on tainnut poika katsoa vähän liikaa pornoa...".

Seksi on tärkeä osa ihmisen sosiaalista käytöstä. Sosiaalista käytöstä opitaan peilaamalla itseä ympäristöön. Seksuaaliselle käytökselle ei ole peiliä, vaan porno toimii jonkinlaisena korvikkeena. Seksi kiinnostaa, mutta siitä ei puhuta. Jos seksistä voisi luontevasti puhua muuallakin kuin "pervopiireissä", isolta osalta pornoa lähtisi pohja pois.