31.1.2011

Moraalipaatosta Lapin seksibisneksestä


Mainostelevisio numero kolmen 45 minuuttia ohjelmissa on puitu tammikuun aikana Keminmaalla käynnissä ollutta seksikauppaa. Ensimmäinen ohjelma (12.1.) oli toteutettu paljastusreportaasin tapaan. Toisessa ohjelmassa (27.1.) käsiteltiin ensimmäisen ohjelman palautetta. Sen kohokohtana oli seksin suurostaja Penttisen näkemykset.

Kummassakin ohjelmassa oli samanlainen huolta puhkuva sävy kuin poliisi-tv:ssä konsanaan. Toimittaja Raija Kantomaan keskeisenä kysymyksenä kautta linjan oli "miksei tähän puututa?" Häntä ei kuitenkaan kiinnostanut puuttua naisten huonoon kohteluun tai Lapin miesten yksinäisyyteen, vaan seksikauppaan ylipäätään. Tutkivaksi journalismiksi toimittajan linjaus oli harvinaisen yksinkertainen ja typerä.

Toimittajalle ei ollut mikään ongelma värittää tarvittaessa haasteltavien mielipiteitä. Esimerkiksi sisäministeriön virkamiehen suuhun soviteltiin kovasti seksin oston täyskieltoa, vaikka hän itse esitti kaksi nykytilannetta selkeämpää vaihtoehtoa, joko kieltämisen tai sallimisen, eikä esitellyt kumpaakaan parempana vaihtoehtona.

MTV3:n verkkosivuilla tehtiin vielä likaisempi temppu Penttiselle. Häntä käsittelevä juttu otsikoitiin vääristellyllä sitaatilla "Maksullinen seksi on kuin vessassa käyntiä", vaikka Penttinen selkeästi piti seksiä perustarpeena ruoan, juoman ja vessassa käynnin ohella.

Myös ohjelmissa vilahtaneille oikeusministerille ja poliisin ylipäällikölle tuntui olevan tärkeää, että seksikauppaan puututaan jollakin tavoin riippumatta siitä, onko se lain mukaista vai ei. Keskustelun fokuksessa ei ollut mahdollisen kaltoinkohtelun tai muiden epäkohtien ratkaiseminen, vaan puuttuminen jonkinlaisena kirkasotsaisen kunnon kansalaisen velvollisuutena.

Puuttuminen on ajattelutapa, joka perustuu moralistiseen ylemmyydentunteeseen ja haluun kyykyttää moralistin mielestä epäsopivasti toimineita ihmisiä. Kuvaavaa on, että puuttumisnäkökulmaa esitelleet eivät juurikaan eritelleet seksin myyntiä sinänsä erilaisista siihen liittyvistä hyväksikäytön muodoista. Sen sijaan pahikseksi maalattu Penttinen oli miltei ainoana huolissaan seksin myyjien voinnista.

Penttistä voi kutsua harvinaisen rohkeaksi mieheksi, sillä seksin ostaja on monen mielikuvissa jotakuinkin hitleriin verrattavissa oleva pahis. Tämä siitäkin huolimatta, että seksin ostamisessa ei ole mitään moraalisesti kyseenalaista. Kuten Penttinenkin toteaa, seksin ostamisen motiivi on pääsääntöisesti seksin ja läheisyyden kaipuu. Sitä tuskin tarvitsee pahuudeksi nimittää.

45 minuuttia ohjelman hutkiva journalismi on tällä kertaa todella hakoteillä, sillä ohjelman väitteet ovat hurjassa ristiriidassa aihetta koskevan tutkimuksen kanssa. Lapin yliopiston tutkijan Pia Skaffarin mukaan idän seksin myyjän eivät ole paritusrikollisuuden uhreja, vaan tavallisia naisia, jotka etsivät lisätuloja seksin myynnistä. Vaikka ohjelma haastatteli Skaffaria, siinä ei hiiskuttu mitään Skaffarin tutkimustuloksista.

Journalismin objektiivisuus vaikuttaa olevan toimittaja Kantomaalle joko pelkkä rasite hänen henkilökohtaisella ristiretkellään tai sitten liian vaativa haaste. Pitäisiköhän hänen siirtyä vähän yksinkertaisempiin hommiin esimerkiksi tosi-tv -juontajaksi.

24.1.2011

Seksuaalietiikan kurssi Helsingin yliopistolla


Jos olet Helsingin yliopiston opiskelija, niin nyt on käsillä huikea tilaisuus osallistua koko kevään kestävälle seksuaalietiikan luentokurssille! Kurssi alkaa perjantaina 28.1. klo 12 Metsätalolla (Unioninkatu 40) salissa 8.

Kurssilla käsitellään seksuaalietiikan teoriaa ja käytäntöä temaattisesti filosofisesta näkövinkkelistä. Lisää tietoa täältä!

Kurssin järjestää Valtiotieteellisen tiedekunnan Politiikan ja talouden tutkimuksen laitos eli Potta. Luennoitsijana allekirjoittanut.

12.1.2011

Seksiä Tieteen päivillä!


Osallistu
Tieteen päivien seksisessioon torstaina 13.1. klo 14:30 alkaen. Helsingin yliopiston päärakennuksen salissa 1 on tarjolla mahtava sandwich, jossa Seksualisti likistyy kahden seksikkään professorin välissä!

Session ohjelma:
Torstai 14.30–16.30
SEKSI MEILLÄ JA MUUALLA
Päärakennus, sali 1 (2. krs)

Puheenjohtaja: tutkimusprofessori Osmo Kontula (Väestöliitto)

Professori Kenneth Sandnabba (Åbo Akademi):
Seksuaalisuuden monet kasvot

Filosofian maisteri Tommi Paalanen (Helsingin yliopisto):
Seksuaalisuuden kulttuurinen rakentuminen

Tutkimusprofessori Osmo Kontula (Väestöliitto):
Miten suomalainen seksi sijoittuu maailmankartalle?

Sessiot videoidaan yliopiston sivuille. Jos et pääse paikalle, voit kiihottaa itseäsi virtuaalisesti videoarkistossa!


9.1.2011

Rasistin horinoita


Kirjoitin taannoin pornoa käsittelevässä tekstissäni kappaleen seksuaalikulttuurin ja seksuaalirikosten välisestä suhteesta. Mainitsin siinä, että tietyt maahanmuuttajaryhmät ovat yliedustettuna raiskaustilastoissa. Tästä johtuen minua on nimitelty rasistiksi useampaan otteeseen. Aika herkässä on leimakirves nykyään.


Vuoden 2010 viimeisimmässä Tiede-lehdessä huomioni saa hieman taustatukea. Tiedetoimittaja Marko Hamilo kirjoittaa:

Poliisin selvittä­mien raiskausten tekijöistä ulkomaalaisia oli viime vuonna 27,5 prosenttia, ja tämä on niin iso osuus, etteivät ikä- ja sukupuolivakioinnit laske sitä lähellekään kantasuomalaisten lukuja. Vuoden 2003 rikoksia on katsottu myös ikäryhmittäin, ja 15–20-vuotiaita ulkomaalaisia epäiltiin väkivaltarikoksista kolme kertaa useam­min kuin muita samanikäisiä.

Osan ulkomaalaisten yliedustuksesta voi kuitenkin [Rikoksentorjuntaneuvoston pääsihteeri] Takalan mukaan selittää se, että juuri heidän tekemänsä seksuaalirikokset päätyvät tilastoihin herkimmin. Vain pieni osuus raiskauksista tulee poliisin tietoon, ja ilmitulon todennäköisyyttä lisää tekijän ja uhrin iso sosiaalinen etäisyys.
Aiemmassa tekstissäni esitin, että avoin seksuaalikulttuuri ja naisten tasa-arvoinen asema ovat seksuaalirikoksia ehkäiseviä tekijöitä. Käänteisesti siis tiukat normit ja naisten heikko asema lisäävät seksuaalirikollisuutta.

Tiukat normit vähentävät legitiimejä tapoja toteuttaa omaa seksuaalisuutta ja tämä lisää turhautumista erityisesti nuorissa miehissä, jotka muutenkin ovat seksuaalirikosten päätekijäryhmä. Naisten heikko asema puolestaan vähentää riskiä joutua rikoksista vastuuseen ja saattaa jopa luoda toimintakulttuuria, jossa raiskaukset ja niiden peittely hyväksytään.

Lainauksessa todetaan, että vain osa poikkeuksellisen suurista raiskausluvuista selittyy uhrin ja tekijän sosiaalisella etäisyydellä. Voisiko olla niin, että loppuosa todella selittyisi eroilla seksuaalikulttuureissa ja asenteissa, kuten aiemmassa kirjoituksessa vihjasin?

Suomessa ei ole saatavilla tutkimustietoa seksuaalikulttuurin yhteydestä seksuaalirikollisuuteen, joten mitään kovin pitävää asiasta ei kannata väittää. Toisaalta niiden välinen yhteys vaikuttaa sen verran johdonmukaiselta, että asiaa ei pidä sivuuttaa "rasismina" tai "epäkorrektina ajatteluna".

Eikä tällä asialla ole oikeastaan mitään tekemistä rasismin kanssa, sikäli kun rasismi katsotaan yksilön syrjimiseksi hänen etnisen taustansa vuoksi. Tässä on kyse suuremman mittaluokan ilmiöstä ja sen syiden tutkimisesta. Yksittäisen rikoksen merkitystä tai tekijän syyllisyyttä ei muuta miksikään hänen etninen taustansa.

Se mihin tutkimustiedolla voitaisiin vaikuttaa, on valistuksen kohdentaminen ja rikosten ennaltaehkäisy. Tällainen voisi hyödyttää sekä potentiaalisia rikoksen tekijöitä että uhreja. Mutta nykyäänhän valistus ja ennaltaehkäisy onkin leimaavaa - se leimaa naiset vastuuttomiksi ja maahanmuuttajat raiskaajiksi. Äh, unohtakaa koko juttu...